Beste ondernemer, Gisteren is een poging tot oplichting door een alerte ondernemer voorkomen. Een man van Poolse afkomst kwam behoorlijk opdringerig bij de receptie van een bedrijfspand op bedrijventerrein Hoogeind binnen en vroeg om een ‘verkeerd’ bezorgd pakket, wat voor hem zou zijn. Het pakket was eerder op de dag bij het bedrijf bezorgd door UPS. Na het openen ervan werd direct opgemerkt dat niemand in het bedrijf dit had besteld. De inhoud was een duikpak met een waarde van € 1500,-. Het bedrijf heeft de man naar buiten kunnen praten en daarbij een foto van de man zelf en het kenteken van zijn auto kunnen maken. Deze zijn inmiddels aangeboden aan de politie. UPS is gevraagd het pakket weer op te halen, waardoor een schadepost van € 1500,- is voorkomen. Hoe werkt deze oplichting? Oplichters maken van tevoren een account aan bij bepaalde webwinkels die ‘achteraf betaling’ aanbieden. Vervolgens bestellen de oplichters een pakket op naam en het adres van iemand anders (in dit geval het bedrijf) en ze kiezen voor de optie ‘achteraf betalen’. Wanneer de webwinkel het pakket aanmeldt ontvangt de oplichter een mailtje met een Track&Trace-code én met de mogelijkheid om de bezorglocatie te wijzigen. De bezorglocatie wordt vervolgens nog vóór de eerste reguliere bezorgpoging gewijzigd naar een afhaalpunt, waarna de oplichter zijn buit ophaalt. Soms mislukt dit en wordt het pakket alsnog op jouw adres bezorgd. Wat kun je doen?Controleer of pakketten daadwerkelijk door iemand in het bedrijf besteld zijn.Geef een pakket nooit mee aan derden, die het proberen te claimen.Neem contact op met de webshop die het pakket verstuurd heeft.Neem contact op met Stichting Bedrijventerreinen Helmond via 0492-792350 of parkmanager@bedrijventerreinenhelmond.nl Doe aangifte bij de politie. |